Monday, September 06, 2010

Makhluk Asing??

Salam..

Bersyukur kita sume kpd Allah SWT kerna masih diberikan udara utk bernafas dan masih hidup sehingga sekarang..Alhamdulillah~

Pada pagi yg mulia nih..ak nk mencoret sedikit..lgpown utk memastikan ak xtido lpas subuh..
kali ni ak nk berkongsi sket tazkirah yg ak dgr kt surau mse tarawikh mlm smlm..

Kita sume taw bahwa skang ni kita berada dlm fasa terakhir bulan mulia bulan ramadhan..10 mlm terakhir yg mulia dimana terkandung satu malam yg lebih mulia dri seribu tahun yakni LailatulQadar...

jadi ape istimewanya 10 mlm terakhir ni..baiklah..dikatakan jika berdoa pada masa2 ini..insyaAllah segala permintaan kita akan dikabulkan..

namun begitu..kdang2 kita rase kita dh byk berdoa dh bulan ramadhan nih..lg2 10 mlm terakhir..tp x terkabul pown...adakan Allah memungkiri janji-Nya??

Tidak sama sekali! Ape yg Allah telah tetapkan adalah sebenarnya yg terbaik utk kita sume..sama ada Allah kabulkan ia awal..lambat..sume nyer adalah yg terbaik utk kita sbgai hamba2-Nya..dan ada juga kadang2 x termakbul langsung..ketahuilah Allah telah pown mengingatkan kita sume di dalam al-Quran..

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.
(Surah Al-Baqarah ayat 216)

Jadi...berpegang teguhlah kita sume pd ayat2 Allah..insyaAllah..ade hikmah di atas sume kejadian yg berlaku..

baiklah...td bru pembukaan..skang nk msuk pe yg berkaitan ngan tjuk post nih..

tazkirah mlm semalam juga ada mengatakan tentang kepentingan kita memelihara agama kita walau bagaimana pown onak dan ranjau yg kita hadapi..

begini..ak nk bg beberapa situasi dan anda sume pikirkanlah..

1) Seorang muslimah memakai tudung yg labuh menutupi dadanya serta memakai baju yg longgar bg menutup susuk tubuh badannya drpd dilihat oleh lelaki lain..bukankah wanita itu pelik kerana x ikut trend masa kini yg bajunya lebih ketat bg nampak lebih menarik perhatian serta terbuka di sana sini bg menunjukkan kegebuan kulit dan mencairkan setiap lelaki yg memandang..bukankah wanita muslimah itu pelik xnk ikut fesyen terkini...

2) seorang pelajar telah mengatakan bahwa dia tidak mahu ber"couple" kerna xmahu mendekati zina..bukankah die pelik dan asing..zaman skang..hampir kebanyakan remaja mempunyai pasangan sehati sejiwa masing2..pasangan itulah tempat utk mengadu kasih tatkala jiwa dilanda keresahan..dan penghibur hati dikala kesedihan..bukankah pelajar itu pelik xmahu ber"couple"...

3) seorang muslimin lebih rela utk ke surau/masjid utk beribadat kpd Allah drpd melepak di kelab2 malam dan sebagainya..bukankah dia pelik..masa kini..kebanyakan org lebih suka ke kelab2 malam utk bersuka ria..hidup ni singkat..jd kne enjoy..tua2 nty bru lah beribadat..bukankah muslimin itu pelik kerna zaman muda lagi dh byk beribadat..

jadi..berdasarkan situasi2 di atas..mmg ketiga-tiga org di atas akan kelihatan pelik dan asing jika hendak diikutkan trend masa kini..

namun...golongan yg plik dan asing itulah yg dicintai dan dimuliakan oleh Allah SWT..

ya..walaupun kita akan dipandang pelik oleh org lain..walaupun mungkin kita xdpt nk merasa keseronokan yg org2 lain 2 rase..tp percayalah..org yg menjaga agama mereka walaubagaimana caranya pown,mereka itulah yg bakal mendapat kebahagiaan abadi di akhirat kelak..

hidup ni sgt singkat nk dibandingkan hidup di akhirat kelak yg kekal abadi..oleh itu knapa kita sume xmahu bersusah payah semasa hidup yg singkat ini demi mendapatkan kebahagiaan abadi di akhirat yg kekal nty..

InsyaAllah..marilah kita sume berubah ke arah kebaikan..sementara ramadhan yg masih berbaki ini..marilah kita sume mengubah cara hidup kita ke arah kehidupan yg diredhai Allah..semoga apa kebaikan yg kita lakukan dlm bulan ramadhan dpt kita sume istiqamah dan lakukan dlm bulan2 yg lain..insyaAllah..

pengakhirannya..apa yg baik itu sume dtg dri Allah dan yg buruk itu juga dri Allah namun dilemparkan kpd aku yg serba lemah ini..marilah kita sume saling tgur menegur antara satu sama lain utk kesejahteraan sejagat..insyaAllah..

wassalam~~

11 bersuara:

wawahebat said...

salam~ afiq terima kasih atas ingatan :)

FiQ aSH said...

welkem sab..sama2 kite ingat mengingatkn antara satu sama lain..insyaAllah =)

AtiqahHanisMustapa said...

aisey, baru nak jadi the fez one.
hehehe
emm, terima kasih atas peringatan =)
contoh yang diberi adalah yang common around kita kan?
tapi yang common2 lah org selalu memandang enteng.huhuhu

p/s:ingatkan cerita makhluk asing ape.Cepat2 nak bace.Saspen je:P
heheehee..

FiQ aSH said...

haha..xpe2..len kli try lg.. =P
yup..btol..yg common2 ni la slalu org wat x kesah..tp sbnarnya ia memberikan impak yg bsar pd masyarakat kini..huhu
btw..welkem =)

p/s: saje je letak tjuk cm2..ak dh agk..kalo ltak tjuk cm2..msti org teruja nk baca..haha =P

AtiqahHanisMustapa said...

cewahhh
baik-baik
lain kali letak tajuk gempak-gempak lagi ye :D

FiQ aSH said...

haha..mgkin anda juga bleh melakukan bgitu.. =P

AriFrukAi!! said...

syukran ya akhi

raihanazuhar said...

owh thanx afiq...
thanx for sharing
huk2

ak pon sme ngan hanis..ingtkan tajuk pe la...
MAKHLUK ASING MNYERANG AFIQ ASHRAF ahhaa

FiQ aSH said...

arif rukai : afwan =)

korox a.k.a reyhe: ok..welkem..haha..tjuk msti la kne mantopp..

Rose Of Deen said...

thanx!

haha bc komen reyhe teringat post mu pasal ular.. ngaahahahha

FiQ aSH said...

welkem..hahaha...tjuk yg menarik akan menarik pembaca..muahahahahaha =P