Thursday, September 23, 2010

tatabahasa =)

Assalamualaikum…

apa khabar rakan2 sekalian??…arap sehat wal afiat la yekk…insyaAllah~

Ari ni xde la nk tlis pe sgt..juz nk cter sal kesalahan tatabahasa oleh pihak media negara kita nih..Malaysia terchenta..hehe

well..sbgaimana kita sume taw..tatabahasa ni mmg penting..selalunya penting utk bdak2 nak amek exam la kn…bkn ape..kadang2 bdak2 ni dorang akan amek rujukan drpd sumber2 media nih..tp kalo sumber media ni pown xbtol tatabahasa cmne plak?? xke haru biru nanti result exam BM dorang..

sebagai contoh yg ak penah lihat or dgr..

1)Sebiji kereta (sepatutnya Sebuah kereta)

2)Sebuah sungai (sepatutnya Sebatang sungai)

3)mengenepikan (sepatutnya mengetepikan)

hah..tu lah antara cntoh kesalahan tatabahasa yg penah dijumpai oleh aku n mak aku..mak aku bkn main lg marah kt org2 yg wat salah 2..bkn pe..mak aku ni ckgu BM kt skolah..so die xnk la kang ade plak student2 die g ikot kesalahan2 cmtu kn…

xtaw la pihak media ni cmne…sama ada dorang xtaw or buat2 xtaw..Wallahualam..

kalo blog ak ni xkesah la..mmg dh sah2 kesalahan tatabahasa byk lagi2 ejaan..tp xpe..xde org nk ikot pown ayat2 aku nih msuk peksa..hahahahahaha

hurmm..moga2 pihak media tu akan menyedari kesalahan mereka dan buat la ape yg ptut..aku ni nk tgor pown xtaw cmne…biar la dorang solve sendri or ade org laen yg sedar g tgor..hehehe

ok la…

Wassalam~ =)

5 bersuara:

AtiqahHanisMustapa said...

Atiqah hanis likes this story :)

FiQ aSH said...

hahaha...sile ambil pengajaran..gune tatabahasa ngan btol..(padahal sendri pown xgne btol lg)..hahaha

Unknown said...

bintang di surga?

Rose Of Deen said...

BETOL! haha..

FiQ aSH said...

cets..kn ak dh kate..xde sape nk ikot ayat2 aku nih msuk exam..so biar la..haha