Friday, September 24, 2010

Aku redha akan segala ketentuan-Nya

Assalamualaikum….

harapnya rakan2 sume dlm keadaan sihat wal afiat hendaknya..marilah kita mengucapkan syukur atas segala apa yg tlah diberikan oleh Allah kpd kita..Alhamdulillah~

 

hurmm..mcm mane nk mule yekk…cmni la..well,kebanyakan dri anda taw yg aku ni xlpas cgpa 3.5 yg tlah mentidaklayakkan(btol ke perkataan nih??) ak utk fly..rayuan telah dikemukakan..namun akhirnya..keputusan telah dibuat n ak xdpt jgak fly..

MARA telah menyatakan bahwa aku tidak akan fly sama sekali tetapi MARA berbesar hati utk menanggung pembelajaran ak di dalam negara..Alhamdulillah..walaupown xdp fly..at least peluang utk troskn pembelajaran tu ade…MARA cakap yg MSU telah pown memberi tawaran utk aku meneruskan pembelajaran di sana dalam course MEDIC..

hurmm..walaupown ak sbnarnye sedeyh xdpt fly…tp aku nk akui bahwa ak dpt merasakan ade sekelumit perasaan suke jaoh di dlm hati aku..ak xtaw nape..ak walaupown xdpt fly..tp ble dpt twran g medic..ak jd suke lak..

ye..aku ade la ckap kt mak aku, kt aiman, kt helmi n even Pn Shahida(org MARA) yg ak nk smbg blaja gak dlm course optometry..tp ble pkir2 blek..ak ckp ak nk smbg gak kt optometry sbb ak tkot yg MEDIC tu sgt susah..

Semalam mak ak ade la bg ak sedikit nasihat a.k.a penenang hati..die cakap maybe Allah nak letak aku jd seorang doktor…sbb dri kcik dlu..ble org tny cita2 aku..ak jwab..DOKTOR..tp ble lpas SPM tu..tah camna ak bleh plak amek optometry..maybe sbb yg same la kot.ak tkot amek medic sbb susah..mak aku ckp lg..mane2 course pown susah kalo kita x blaja n mane2 course pown bleh jd senang kalo kite blaja bersungguh-sungguh..kite kne taw target kite..pandang ke hadapan..

Maybe btol la kot..kan setiap ketentuan Allah pasti ade hikmah..walaupown kite x sedari..n other thing maybe ak sendri pown x sedia nk idop sendri tanpa mak bpk kt luar negara tu..ak ade gak kadang2 terpikir..mampu ke ak nk dok berdikari kt negara org tuh..kt negara sendri pown blom tntu lg..ye la..slama ni mne la pnah ak dok jaoh dri mak aku..skolah dlu pown kt SBPI Rawang yg x smpi sejam pown dri umah..masuk Uni pown kt Shah Alam..same jek..xjaoh mne gak kn..umah makcik pown dkat..n maybe juga iman ak ni pown lom ckup kuat utk ak tempuhi dugaan yg mmg gler kentang hebat la kt luar negara sane tuh..

tp xpe laa…aku skang nih..akan pandang ke hadapan..make the past as a teacher to look for a better future…

plan skang nih..aku akan tetap kasi lg skali ryuan kt MARA utk fly..juz berusaha sbb kalo dak opto pown fly lmbt lg..tp aku akan juga amek surat tawaran smbg medic kt MSU tu..lgpown kalo kt MSU tuh..name die IMS gak..so syllabus maybe same jek mcm IMS kt india tuh.cuma tmpt jek laen..

So…now..i will look up to the future..to be a better person..and maybe InsyaAllah…Pakar Opthalmologi Dr. AFIQ.. =)

kpd rakan2 yg nak fly tuh..aku ucapkan tahniah n good luck..jaga diri elok2..jaga iman dlm hati..dugaan kt luar sana sgt hebat..semoga anda sume pulang dgn membawa kejayaan..

Aku doakn kita sume berjaya di dunia dan akhirat..

Wassalam~

14 bersuara:

Hur said...

alaa afiq...aku pulak yng sedih bce..
T.T

FiQ aSH said...

rlek la hur..ni Allah dh tntukan utk aku..hehe..
doakan ak dpt tempuhi ngan sabar yekk..
ak doakn ko berjaya dunia akhirat =)
ameen~~

NurC-da said...

salam dr.afiq~~huhu

hrmmm...sdihnye mkin sikit geng
tp kire bruntung gak la ko ek
dpt smbung medik
dlm negara lak tu
ak tgk pon lec med kat msu tu sume nye mat salleh jek (smbung medic kat msu ke?? suke ht ak jek...huhu)
ok la tu....
ape2 pn...ko blh nye
yakin kn dri~~gambatte kudasai!

FiQ aSH said...

hehe..xpe la syido..ko tlg jagekn aiman 2 baek2..haha..yup..smbg MSU gak insyaAllah..ak doakn korang sume dak2 opto akan menjadi optometris yg berjaya satu masa nty..ameen~ gud luck!!.. =)

eyzzah said...

gudluck afiq!!

dulu aku pn x nak amik medic sbb takut susah, mak aku pesan menda yg sama mcm mak ko..so, yakin diri k!

duk di msu n india, sama2 ada cabaran masing2...sama2 ramai indian :)

FiQ aSH said...

thanx ezah.. =)
yup2..due2 rmai indian..hahaha

Anonymous said...

wah!! medic!! bestnyer.. all the best afiq..

didiey zakaria said...

name pun belajar, semua susah. good luck :)

FiQ aSH said...

thanx anony... =)

FiQ aSH said...

thanx didi..yup btol2..n gud luck 2.. =)

AtiqahHanisMustapa said...

dan semua itu ada ditanganNYA.
aku tahu kau kuat untuk tempuh cabaran ini..

jangan risau rezeki ada dimana-mana kan? Jangan meragui ketentuannya..

selamat bermujahdah!!

:)

ai said...

yo fiq..
terer hg wat cite sedih..nk nangis pn ad gak ni..hahaha..
tp ape2 pn, ak stil xptus asa ntuk b'hrap yg ko pn dpt fly ngn ak t..xbes r ak sorg je laki, segan r ak t fiq..haha..

pssttt://ak bru t'ingt ak ad blog, t ak update ea..da b'abuk da..haha..

wawahebat said...

afiq,..all the best!!!!

FiQ aSH said...

tiqah hanis: insyaAllah..thanx =)

aiman: insyaAllah..doakn la yekk =)

sab: thanx..all the best too =)